• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Consent Mode V2: gericht blijven adverteren via Google
Geschreven op: 22/02/2024

Consent Mode V2: gericht blijven adverteren via Google 

Adverteer jij binnen de EU (EER) via Google Ads? Dan zal je moeten overstappen naar Consent Mode V2 om de nieuwe privacywetten te kunnen naleven. Vanaf maart zal Google adverteerders verplichten om de privacy voorkeuren van websitebezoekers te delen. Een correcte implementatie is essentieel, aangezien Google anders de metingen van de desbetreffende website zal weigeren. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de effectiviteit van Google Ads-campagnes.

Wat is Consent Mode V2?

Consent Mode V2 wordt geïntegreerd met de cookiebanner van een website, waardoor bezoekers kunnen aangeven welke informatie mag worden verzameld. Door middel van geavanceerde parameters biedt het gedetailleerde controle over welke gegevens worden verzameld en gebruikt voor advertentiedoeleinden. Eerder had je 5 verschillende toestemming opties (cookie consents), namelijk: ad_storage, security_storage, analytics_storage, personalization_storage en functionallity storage. De update naar Consent Mode V2 voegt daar twee extra toestemmingsstatussen aan toe: ad_user_data en ad_personalization.

  • ad_user_data: Dit staat gebruikers toe om hun gegevens naar Google te verzenden voor advertentiedoeleinden, maar alleen nadat ze expliciet hebben ingestemd via een cookie-toestemmingsbanner.
  • ad_personalization: Dit beheert hoe gegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties, zoals remarketing. Hiervoor is ook de expliciete toestemming van de gebruiker vereist.

Modellering van gegevens

Het algoritme van Google maakt steeds meer gebruik van slimme manieren om conversie modellering toe te passen. Indien conversies wegvallen vanuit Google Ads (doordat de cookies bijvoorbeeld niet worden geaccepteerd) mis je data in jouw campagnes. Middels modellering kan Google het aantal conversies wat je momenteel mist toch toeschrijven aan de campagnes, hierdoor zullen de gegevens completer zijn. Hieronder zie je afgebeeld hoe dit in zijn werking gaat.

Conversie-modellering-Consent-Mode-V2

Nieuwe fase in digitale marketing en privacy

Consent Mode V2 markeert een nieuwe fase in digitale marketing en privacy, waarin naleving van privacywetten en gebruikerstoestemming centraal staan. Door de juiste voorbereidingen te treffen en te kiezen voor een gecertificeerd CMP, kan jij als adverteerder de overgang soepel doorlopen en blijven profiteren van alle Google functies in de EU. Daarnaast laat je zien dat je de privacy van je bezoekers serieus neemt.

Wil jij klaar zijn voor Consent Mode V2?

Google adviseert jou als adverteerder om gebruik te maken van een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP). Zelfgemaakte cookie banners zijn volgens Google niet meer voldoende. Om je klaar te maken voor Consent Mode V2 heeft Google een stappenplan.

  1. Verzamel Gebruikerstoestemming voor EER-gebruikers: zorg ervoor dat je een Consent Management Platform implementeert voor gebruikers in de Europese Economische Ruimte.
  2. Stap over naar GA4 als UA360 nog gebruikt wordt: gebruik je nog steeds UA360 (Universal Analytics 360)? Overweeg dan een overstap naar GA4 voor betere prestaties. 
  3. Implementeer Consent Mode: Integreer Consent Mode voor naleving van gegevensverzameling en gepersonaliseerde advertentiemogelijkheden.
  4. Upgrade Google API’s voor Offline Data en Customer Match: zorg ervoor dat je Google API's hebt bijgewerkt om de overdracht van offline gegevens naar Google Ads te vergemakkelijken. Maak gebruik van Customer Match om doelgroepen op te bouwen voor gerichte marketingstrategieën.

Consent mode V2 implementeren

Voor adverteerders die Google Ads en andere Google-advertentiediensten willen blijven gebruiken, is het cruciaal om tijdig over te schakelen naar Consent Mode V2. Hoe kan je dit implementeren? Zorg er allereerst voor dat je een cookie banner op je website hebt die aan de wetgeving voldoet.

Implementatie kan via een extra script in Google Tag Manager of via een Consent Management Platform (CMP-partner). Het is naar ons idee (tevens advies van Google) het meest eenvoudig en betrouwbaar om een CMP partner te gebruiken, hiervoor zijn meerdere partners beschikbaar. Wij hebben ervoor gekozen om CookieYes te gebruiken als CMP-partner en hebben dit al meerdere malen succesvol en snel weten in te richten.

Hulp bij implementatie

Het is duidelijk dat het voor adverteerders van belang is om Consent Mode V2 te implementeren. Voldoe jij nog niet aan de nieuwste privacywetgeving? Zorg dat je dit zo snel mogelijk voor elkaar hebt. Je voldoet niet alleen aan de juiste regels, maar zorgt er ook voor dat jouw metingen zo volledig mogelijk zijn. Als je niet de technische kennis hebt helpen wij je graag bij het instellen. Neem contact met ons op om te kijken hoe wij jou kunnen helpen.

Heb jij hulp nodig bij de implementatie van Consent Mode V2?